Melma Calma (Calm Slime, 2005, 11')

for piccolo and piano. Commissioned, premiered and recorded by Nicola Mazzanti, Omaha, NE 2007. Published internationally by Ut Orpheus, Bologna, Italy.

Melma Calma

PROGRAM NOTES

"Melma Calma" (Calm Slime), for piccolo and piano, can be considered a small journey inside my musical memory. The work consists of several interconnected sections, which use and transform compositional materials that present themselves throughout the entire work. These materials have different musical and cultural origins (some decidedly old-fashioned such as twelve-tone series or distant echoes of pop songs) and are manipulated organically, creating dissonant and more aggressive moments interspersed with delicate and heart-wrenching atmospheres. Here and there ghosts of memory emerge to the surface like floating relics. Upon a specific request from Nicola Mazzanti, piccolo player of the Maggio Musicale Fiorentino Orchestra in Florence, Italy, who commissioned the work, particular attention has been given to the lyrical and expressive qualities of the instrument. The title refers to both psychological states and my past as a rock and jazz musician.

PROGRAMMA DI SALA

Melma Calma, per ottavino e pianoforte, puo' essere visto come un piccolo viaggio all'interno della mia memoria musicale. Il brano consiste di varie sezioni interdipendenti, collegate dall'uso e dalla trasformazione organica di materiali compositivi aventi caratteristiche strutturali diverse e connotazioni culturali disparate. Accade cosi' che materiali fortemente "old-fashioned", come serie dodecafoniche ed echi di musica leggera, vengano accomunati dalla manipolazione compositiva, che tende a produrre sezioni in cui momenti irruenti e dissonanti si succedono ad atmosfere delicate e strazianti. Qua e la', come relitti vaganti, emergono fantasmi della memoria. Su specifica richiesta di Nicola Mazzanti, l'ottavinista del Maggio Musicale Fiorentino che ha commissionato il lavoro, particolare attenzione e' stata data alle potenzialita' cantabili ed espressive dell'ottavino. Il titolo, di carattere squisitamente personale, fa riferimento sia a stati psicologici che al mio passato di musicista rock e jazz.